Porady

Ładowanie akumulatora.

Ładowanie akumulatora.

Przed przystąpieniem do ładowania akumulatora należy założyć okulary ochronne, odpowiednią odzież i gumowe rękawice. Ładowanie  akumulatora powinno odbywać się w pomieszczeniu z dużą cyrkulacją powietrza.  
Należy pamiętać, żeby:

  • nie używać otwartego ognia - stwarza  to niebezpieczeństwo eksplozji.
  • nie  ładować akumulatora, jeśli jego temperatura jest poniżej 3°C, ponieważ elektrolit może być zamarznięty.
  • unikać zwarć posługując się metalowymi narzędziami.


Ładowanie akumulatora zamontowanego w pojeździe nie jest zalecane.
Przy ładowaniu akumulatora należy postępować według zasad podanych przez producenta prostowników lub zastosować się do niżej podanych zasad :

  1. Wymontować akumulator zdejmując  jako pierwszą  klemę z bieguna ujemnego, a następnie klemę z bieguna dodatniego;
  2. Oczyścić i odkręcić korki, sprawdzić poziom elektrolitu (zalecany poziom elektrolitu to 15-20mm nad   krawędzią  płyt ) - w przypadku braków uzupełnić  wodą destylowaną lub demineralizowaną. Wyrównywanie poziomu elektrolitu  nie dotyczy akumulatorów z korkami niewymiennymi (akumulator zamknięty);
  3. Połączyć przewód plusowy (kolor czerwony) prostownika z biegunem "+", przewód minusowy z biegunem " - ".
  4. Akumulator należy ładować stałym napięciem (16,0 ± 0,1) V z ograniczeniem maksymalnego prądu ładowania do 0,1 C20  (pojemności nominalnej akumulatora).
  5. Czas ładowania akumulatora w zależności od stopnia wyładowania powinien wynosić od 16 do 24 godzin.  Ładowanie należy kontynuować do uzyskania stałej gęstości elektrolitu ( 1,28   ± 0,02-0,01  g/cm3  ) lub stałego napięcia na końcówkach  akumulatora, przy  włączonym prądzie ładowania. Unikać  przeładowania.
  6. Przerwać ładowanie, jeżeli akumulator zaczyna nadmiernie gazować (gazowanie jest zjawiskiem normalnym na ostatnich etapach ładowania) lub jeśli temperatura akumulatora przekroczy 50°C.
  7. Wyłączyć ładowarkę.
  8. - zaleca się odczekać około 20 minut przed odłączeniem przewodów od akumulatora, aby wydzielane podczas ładowania gazy rozproszyły się, ponieważ podczas odłączania przewodów może pojawić się iskrzenie.
  9. Sprawdzić poziom elektrolitu we wszystkich ogniwach (zalecany poziom elektrolitu to 15-20 mm nad krawędzią  płyt ) - w przypadku braku uzupełnić  wodą destylowaną lub demineralizowaną.
  10. Zakręcić korki otworów odgazowania lub ogólnego systemu odgazowania.
  11. Umyć akumulator ciepłą wodą i osuszyć go.

źródło: sznajder.pl (tu)

Czytaj także:

Zwarcie w celi (film)

Jak wygląda zwarcie w celi (celach) od środka. W tym celu zostało odcięte wieczko z akumulatora - aby można było zobaczyć z bliska jak to wygląda.

Jak dbać o akumulator by służył najdłużej

Należy prawidłowo, mocno i pewnie umocować akumulator do nadwozia. Nie rozładowywać akumulatora do końca (jeśli silnik nie chce zapalić to nie kręcić rozrusznikiem, lecz poszukać przyczyny).

Podtrzymywać czy nie podtrzymywać? Oto jest pytanie

Podtrzymywać czy nie podtrzymywać? Oto jest pytanie

W codziennej pracy sprzedawcy - serwisanta akumulatorowego zajmującego się wymianą akumulatorów w pojazdach dochodzi do sytuacji gdy, czy to ze strony klienta, czy to z wewnętrznej ''rozterki'', pojawia się dylemat ?