Rozładowanie i Niedoładowaniem NIE są wadami produkcyjnymi
Najczęstszymi przyczynami rozładowania i niedoładowania są:
Nieprawidłowo działający alternator, regulator napięcia lub rozrusznik silnika,
Ślizgający się (nieprawidłowo naprężony) pasek napędu alternatora,
Uszkodzenie obwodów elektrycznych samochodu np. nie wyłączanie się oświetlenia bagażnika, schowka, nie przechodzenie w stan czuwania komputera pokładowego po parkowaniu przez czas dłuższy niż 5 minut, uszkodzenie silnika wycieraczek,
Nadmierne używanie urządzeń elektrycznych – klimatyzacja, sprzęt audio (nieprawidłowo dobrany do pojemności akumulatora), etc.
Nieużywanie pojazdu przez dłuższy czas, pozostawienie włączonych świateł mijania lub awaryjnych, etc.
Jeżeli akumulator jest ciągle pozostawiany / używany w stanie rozładowania, to przejdzie w końcu w stan, w którym nie można go już zregenerować poprzez normalne naładowanie. Stan ten nazywany jest głębokim rozładowaniem/niedoładowaniem NIE jest to wada produkcyjna.
Jeżeli akumulator jest ciągle głęboko rozładowywany poprzez ciągłe rozruchy silnika i używanie pojazdu w trudnych warunkach bez prawidłowego ładowania, to stosunkowo szybko straci swoje parametry eksploatacyjne. Nazywane jest to głębokim cyklicznym rozładowaniem/zużyciem i NIE jest to wada produkcyjna. Dla takich zastosowań należy poszukać alternatywnych rozwiązań w zakresie akumulatorów, ich ładowania i obsługi.