O akumulatorze

Czym jest akumulator ?

Czym jest akumulator ?

Akumulator to urządzenie do magazynowania energii. W fazie ładowania gromadzi energię, którą następnie oddaje, w fazie rozładowywania, odbiornikowi (np. rozrusznikowi). W zależności od rodzaju magazynowanej energii rozróżniamy m.in. akumulatory: bezwładnościowe, cieplne, hydrauliczne, pneumatyczne i najczęściej stosowane akumulatory elektryczne. Akumulatory łączy się szeregowo w baterie, by uzyskać wyższe napięcie znamionowe. W najczęstszym użyciu są akumulatory kwasowe (ołowiowe) i zasadowe (niklowo-żelazowe, srebrowo-cynkowe, niklowo-kadmowe). W pojazdach stosuje się je do zasilania rozruszników, przenośnej aparatury różnego typu (np. pomiarowej), silników napędzających urządzenia dodatkowe oraz urządzeń elektrycznych i elektronicznych w pojazdach.

Wymagania dotyczące akumulatorów:
* Niewielki ciężar
* Długa żywotność
* Duża pojemność
* Łatwe ładowanie
* Duży prąd wyładowania
* Nie zanieczyszczanie środowiska
* Mała zależność od temperatury

tekst opracował: dr inż. Jarosław Paszkowski

POLITECHNIKA WARSZAWSKA - INSTYTUT MASZYN ELEKTRYCZNYCH 

Zakład Konstrukcji Urządzeń Elektrycznych, 

Warszawa 24 marzec 2003 r.

Czytaj także:

Akumulator hybrydowy

W akumulatorach tego typu kratka płyty dodatniej wykonana jest ze stopu nisko antymonowego lub innego pierwiastka który utwardza stop i chroni kratkę przed destrukcyjnym wpływem kwasu siarkowego.

Akumulator EFB

Technologia EFB (Enhanced Flooded Battery) wypełnia lukę istniejącą między tradycyjnymi akumulatorami rozruchowymi a technologią AGM.

Co to jest pojemność rezerwowa (RC)

Pojemność rezerwowa akumulatora jest określona jako liczba minut, przez które może wytrzymać obciążenie 25A w temperaturze 25C, aż jego napięcie końcówki spadnie do 1,75V na celę lub 10,50V dla akumulatora 12V.