Numery ETN
System ETN (Europejski System Kodowania) wprowadzony został w celu zastąpienia systemu kodowania DIN podczas harmonizacji norm europejskich dotyczących akumulatorów. System kodowania ETN wykorzystuje pewne zasady systemu DIN, co ułatwia przejście do nowego systemu oraz rozszerza jego możliwości.
Wprowadzenie systemu ETN doprowadziło do wydania około 2000 numerów części podczas formalnego okresu kontrolnego do roku 2006, co może prowadzić do chaosu w nadawaniu numerów bez formalnego rejestru nadanych numerów. Kontrola numerów nadawanych przez Eurobat została zlikwidowana w 2006r., w wyniku czego obecnie nadawane numery jest trudno zrozumieć, ponieważ nie istnie formalna, centralna rejestracja nadawanych numerów.
Dziewięciocyfrowy system kodowania ETN zawiera dodatkowe informacje w stosunku do systemu DIN.
np. 536 046 030
• pierwsza cyfra – napięcie - 1-2 = akumulator 6 V, 5-7 = akumulator 12 V
• druga i trzecia cyfra – pojemność znamionowa
• 560 = 60Ah przy rozładowaniu 20 godz.
• 660 = 160Ah przy rozładowaniu 20 godz.
• czwarta, piąta i szósta cyfra – niepowtarzalny numer kodujący
• piąta i szósta cyfra może odsyłać wstecz do starszych
konstrukcji akumulatorów i oryginalnego numeru DIN
(czwarta i piąta cyfra)
• niepowtarzalny numer kodujący szczegóły dotyczące
trwałości, prądu rozruchowego przy zimnym silniku,
odporności na wibracje, zacisków przyłączeniowych
i szczegółów mocowania.
• siódma, ósma i dziewiąta cyfra - prąd rozruchowy przy zimnym silniku
• Występują tu dwa różne standardy podawania
parametrów: EN1 i EN2
• Może prowadzić to do pewnego zamieszania, ponieważ
użytkownik końcowy nie wie, który system został
zastosowany, zwłaszcza, gdy używa cyfrowych testerów
akumulatorów, które obecnie nie potrafią mierzyć według
obu standardów.
• Szczegóły według której specyfikacji akumulator jest
dostarczany zakodowane są w niepowtarzalnym
numerze kodującym.
źródło: yuasa-battery.pl