Z czego zbudowany jest akumulator
Kratki
Ponieważ elektrody dodatnia i ujemna wykonane są z miękkich materiałów, wymagają mechanicznego wzmocnienia, jakim jest kratka wykonana ze stopu ołowiu (sam ołów jest zbyt miękki). Oprócz zapewnienia wzmocnienia mechanicznego dla elektrod (materiał aktywny), kratka przewodzi również prąd elektryczny z elektrod do zewnętrznego odbiornika.
Elektrody
Elektrody początkowo wykonane są z mieszaniny dwutlenku ołowiu i siarczanu ołowiu. Podczas pierwszego ładowania następuje przemiana materiału w dwutlenek ołowiu na dodatniej płycie i w ołów porowaty na ujemnej płycie. Materiał ujemnej elektrody zawiera również dodatki w niewielkich ilościach, aby zapewnić dobre parametry rozładowywania akumulatora w niskich temperaturach i ułatwić rozruch silnika. Materiał elektrody razem z kratką nazywany jest płytą.
Co powoduje, że akumulator jest bezobsługowy?
30 lat temu akumulatory w znacznym stopniu traciły wodę i użytkownicy byli zmuszeni sprawdzać co tydzień poziom kwasu. Współczesne, bezobsługowe akumulatory nie wymagają dodawania wody przez cały okres eksploatacji w normalnych warunkach. Jednocześnie czas bezawaryjnej eksploatacji zwiększył się dwukrotnie z 2 do 4-5 lat. W przeszłości kratki akumulatora wykonywane były ze stopu ołowiu z 10% dodatkiem antymonu. Zadaniem antymonu było zapewnienie sztywności kratki, ponieważ czysty ołów jest zbyt miękki. Niestety, cześć antymonu rozpuszczała się w kwasie, co było przyczyną utraty wody przez akumulator. Ulepszając konstrukcję akumulatorów zdołaliśmy zredukować zawartość antymonu z 10% do 1,5%, co zapewnia w rezultacie bezobsługowość akumulatora, który wymaga teraz tylko przeglądu raz na rok. Najnowszym ulepszeniem jest użycie 0,1% wapnia jako środka utwardzającego kratkę zamiast antymonu. Wapń w jeszcze mniejszym stopniu przenika do kwasu, co redukuje utratę wody i czyni akumulator bezobsługowym, ponieważ nie ma potrzeby dodawania wody przez cały okres eksploatacji.
źródło: yuasa-battery.pl