O akumulatorze

Jak działa akumulator

Jak działa akumulator

Elektroda dodatnia wykonana jest z dwutlenku ołowiu, a elektroda ujemna z ołowiu porowatego. Kiedy do akumulatora przyłączony zostanie odbiornik energii elektrycznej np. światła, rozrusznik), to przez elektrolit w akumulatorze i obwód zewnętrzny popłynie prąd.

Spowoduje to rozładowywanie akumulatora przemianę składu chemicznego obu elektrod w siarczan ołowiu. Akumulator można naładować przepuszczając przez niego prąd elektryczny z zewnętrznego źródła napięcia takiego jak: alternator, generator lub ładowarka. Przepływ prądu powoduje przemianę siarczanu ołowiu z powrotem w dwutlenek ołowiu i ołów porowaty. Podczas ładowania, przepływający prąd powoduje rozkład (elektrolizę) ody w elektrolicie na jej elementy składowe, czyli tlen i wodór, które wydostają się jako gaz.

Elektrolit
Elektrolitem jest rozcieńczony kwas siarkowy. Działa on jako przewodnik przenoszący jony elektryczne między dodatnią ujemną płytą podczas ładowania i rozładowywania akumulatora. Podczas rozładowywania akumulatora jony siarczanowe reagują chemicznie z materiałem elektrod i wytwarza się siarczan ołowiu.
Separator
Separator jest to izolacja umieszczona między płytami dodatnimi ujemnymi, aby zapobiec powstawaniu zwarć między nimi. separator musi być wykonany z materiału mikroporowatego, aby umożliwić przepływ jonów przez separator od jednej płyty do drugiej. materiał ten musi być odporny na działanie wysokiej temperatury silnie kwasowego, utleniającego środowiska wewnątrz akumulatora. Większość współczesnych separatorów wykonana jest z mikroporowatego polietylenu, który jest lekkim i wytrzymałym tworzywem sztucznym, odpornym na warunki panujące wewnątrz akumulatora.
Obudowa i pokrywa
Są one najczęściej wykonane z polipropylenu, który jest lekkim i wytrzymałym tworzywem sztucznym. W odróżnieniu od innych tworzyw sztucznych polipropylen nie staje się kruchym w niskich temperaturach i jest odporny na uderzenia podczas manipulowania akumulatorem. Jest odporny na działanie kwasu oraz cieczy normalnie znajdujących się na pojazdach (benzyna, olej napędowy, płyn hamulcowy, odmrażacze, etc.).

 

źródło: yuasa-battery.pl

Czytaj także:

Akumulator hybrydowy

W akumulatorach tego typu kratka płyty dodatniej wykonana jest ze stopu nisko antymonowego lub innego pierwiastka który utwardza stop i chroni kratkę przed destrukcyjnym wpływem kwasu siarkowego.

Akumulator EFB

Technologia EFB (Enhanced Flooded Battery) wypełnia lukę istniejącą między tradycyjnymi akumulatorami rozruchowymi a technologią AGM.

Co to jest pojemność rezerwowa (RC)

Pojemność rezerwowa akumulatora jest określona jako liczba minut, przez które może wytrzymać obciążenie 25A w temperaturze 25C, aż jego napięcie końcówki spadnie do 1,75V na celę lub 10,50V dla akumulatora 12V.